컨텐츠 바로가기[Skip to contents]
HOME > PIFAN Daily > 11회(2007) > 영화제소식
Curtain Call

As film festivals wind down toward the end, two rather distinct personalities become clear. People like myself get a little tired with the whole thing and start looking for something else to write about, to going home, for what is on TV, etc. It's not any kind of criticism of the festival; rather, it is about the limits of our endurance, our ability to sit still, in the dark, for hours and hours each day, day after day. Love the movies, love the festival, but I need a break.

But others, like Derek Elley (Variety reviewer), Maggie Lee (Hollywood Reporter reviewer), or Lloyd Kaufmann (producer), just keep going. Three and four films a day, day after day, they are movie-watching machines. No matter how sore the theater seats make their butts or how many bad films they must suffer through, they just keep on watching movies. Their passion for cinema overrides the physical. It is quite impressive, really.

Despite the large number of films on display - 124 features and 91 shorts - a few titles are beginning to rise up, separating from the rest. It is always an interesting process to watch, how word about the best films begins to spread, along with which movies to avoid, and debates about all the films somewhere in the middle.

By far the film with the best word of mouth this year has been the Thai movie <13>. Chookiet Sakveerakul directed that story, about a secret competition for 100 million baht. Everyone I have talked to has been impressed by its style, creativity, pacing and acting. Very impressive to hear so much agreement on one film. People who have had a sneak peak at the closing film, <Kala> also appear to quite like it, although not so unanimously. What is so interesting to me about Joko Anwar's film is that just a couple of years ago, Indonsian filmmakers made exactly zero movies.

In the 1980s, Indonesia had a fairly active movie scene, but when the country opened its market up to the world (mostly Hollywood of course, but also Hong Kong), international movies quickly overwhelmed local films and decimated their market. Many people have used Indonesia's case as an warning of the need to protect local movies with quota and other regulations.

The strange thing though is that many people I have talked to from Indonesia's film business no longer feel that way. They talk about how badly run the movie industry used to be, and its recent revival, while young, is healthier than before, following the lessons learned from Korea, Thailand, and other recent success stories around Asia.

영화제가 서서히 끝을 향해 갈 때면, 전혀 다른 두 종류의 성격이 또렷이 드러난다. 나와 비슷한 사람들은 영화제에 조금 싫증을 느끼며 다른 기삿거리나 TV 스케줄을 찾고 집에 돌아갈 생각을 하기 시작한다. 이러한 행동은 영화제를 겨냥한 불평불만이 아니라, 어두운 곳에서 매일 몇 시간씩 가만히 앉아 있을 수 있는 능력과 인내력에 한계가 왔기 때문이다. 나는 영화를 사랑하고 영화제도 사랑하지만, 휴식이 절실하다.

반면에 <버라이어티> 평론가 데릭 엘리, <할리우드 리포터> 평론가 매기 리, 호러영화감독 로이드 카우프만 같은 사람들은 절대 멈추지 않는다. 하루에 3~4편의 영화를 매일매일 보는 그들은 영화 보는 기계다. 설령 극장 좌석이 그들의 엉덩이를 고통스럽게 하더라도, 수많은 졸작들을 견뎌내야 하더라도, 그들은 아랑곳하지 않고 계속 영화를 관람한다. 그들의 영화를 향한 열정은 신체의 한계를 뛰어넘는다. 정말 대단하다.

124편의 장편과 91편의 단편 등 수많은 영화들이 상영되고 있지만, 몇몇 수작은 확실히 수면 위로 떠오르고 있다. 최고의 영화와 피해야 할 영화에 대한 소문이 퍼지는 속도와 몇몇 영화들이 불러일으키는 비평적인 논쟁은 지켜보는 재미가 쏠쏠하다.

올해 월등하게 평가가 좋은 영화는 타이영화 <13>이다. 1억바트를 향한 경쟁을 다루는 이 영화는 추키아트 사크위라쿨이 감독했다. 나와 대화를 한 거의 모든 사람들은 이 영화의 스타일, 창의성, 속도조절, 좋은 연기에 강한 인상을 받은 것 같았다. 한편의 영화에 대해 이토록 일치된 의견을 들을 수 있다는 것은 놀랍다.

폐막작인 <비밀>을 먼저 볼 기회가 있었던 사람들 역시 이 인도네시아영화를 무척 좋아하는 듯 보인다. 나에게 조코 안와르의 영화가 흥미로운 점이라면, 2년 전에는 단 한편의 인도네시아 자국 영화도 만들어지지 않았다는 사실이다.

1980년대 인도네시아 영화산업은 꽤 활성화되어 있었지만 시장을 개방하자 할리우드와 홍콩영화는 자국영화를 완전히 압도하면서 시장 자체를 초토화시켰다. 자국영화를 쿼터제와 기타 법규로 보호해야 한다고 경고하는 사람들이 언제나 인도네시아를 예로 들 정도다.

그러나 이상한 점이 하나 있다. 나와 대화한 수많은 인도네시아 영화산업 관계자들은 더이상 그렇게 생각하지 않는다는 것이다. 그들은 인도네시아 영화산업이 얼마나 서투르게 운영됐었는지를 회고하고, 현재 인도네시아의 영화산업은 한국이나 타이 같은 아시아 주변국의 성공담을 보고 배운 덕분에 예전보다 건강하다고 말한다.

번역 홍상유/ 인턴기자